Apple Cake | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Dec 31, 2008

Apple Cake

Dalam kesibukanku menjalankan tugas sebagai seorang isteri,ibu dan pekerja..ngeh ngeh ngeh..aku masih sempat melakukan hobi yang sangat - sangat aku suka iaitu memasak aka bikin kecah dapur!geee..ni hobi utama selain dr bergoyang inul..hehheh...

So,kali ni..aku nak try buat upside down cake tapi turn up something else plak sbb ade certain ingredient yg tak cukup.(ni kes malas nk gi market cari fresh cream or sour cream).tapi apapun,lepas dialter2..jdikan kek epal yg tak seberapa ni.rupa takde takper..janji sedap maaa...


epal dlm 2 -3 bijik,aku potong n carmalize jap dgn brown sugar n cinnamon powder.

butter aku pukul dgn gula.dlm anggaran 250 gram butter with 200 gram sugar


pas pukul butter tu smpai fluffy,aku msukkan telur sebijik demi sebijik (3 bijik telur size A) sampai batter tu jdi kembang.then aku msukkan ler esen vanila,esen mango,esen orange.pastu last sekali,aku msukkan tepung (3 cawan) yg aku ayak dgn soda bikar bonat n baking powder.


tin pembakar aku salut dgn aluminum foil sbb mls nk cuci loyang tu.susun epal td pada bahagian bawah n tuangkan batter selepas tu..
bakar dlm 50 - 60 minit pada suhu 180 degree celcius.kuarkan biar sejuk.then terbalikkan utk tuang pada pinggan supaya epal td terletak pada bahagian atas.



ni ler kek tu...



hubby aku cakap bile makan kek tu,rasa crunchy ade,moist ade and spongy pun ade.aku kata pada dia..'Tak kisahlah bang..janji sodap!"laki aku senyum jer bile aku dh kata gitu.hehehhe




















3 comments:

  1. wah..u pandai masak yek..nanti bole i berguru ngan u..hehehe

    ReplyDelete
  2. insyaa Allah..
    dulu tak pndai msk ekceli
    tpi once dh kwin n tgk hubby ni suke mkn mcm2
    so belajo ler sikit2

    ReplyDelete
  3. ida, best la plak resepi kek epal ni..nak try gak la nanti.-haiza

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang