What I've Learn Before This As Aircraft Maintenance Mechanic - Aircraft Main Body/Part | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Feb 16, 2010

What I've Learn Before This As Aircraft Maintenance Mechanic - Aircraft Main Body/Part

salam guys..
kalau ade sape - sape yang masih ingat yg aku pernah citer yg aku pernah belajo kat northrop dulu as aircraft mechanic mesti ade yg masih ingatkan?

first thing first..
kat sana benda yang kena belajo selain dari subjek - subjek am cam fizik and math,of course ler kena belajo pasal aircraft body and part.belajo pasal theory of flight.korang mesti cam blur - blurkan?

gini..
theory of flight ni pasal camner kapal terbang tu boleh terbang..
so..aku nak share something yang aku rasa dan lama sangat aku peram n tak ulangkaji..








Aircraft ni ade macam - macam jenis..recip,turbine..
lebih kurang cam kereta pun ade jugaklah
klu kereta kita boleh cakap guna piston engine or kat kapal terbang ni kita panggil reciprocating engine.selalunya light aircraft cam Cessna and Piper

 
cessna aircraft


piper aircraft






selalu jatuh dalam aircraft jenis recipt nih..
FYI,ape yg ade pada system kereta sebijik ade pada system aircraft yg jenis reciprocating engine nih.contohnya: cylinder,intake valve,exhaust valve, crankcase,piston connecting rod, and crankshaft.dalam kategori ni jugak...ade macam - macam jenis type engine misalannya: in-line,rotary,v - type, opposedt.ni nanti aku story mory kendian...memang tahun ni aku nak mengulangkaji pasal aircraft and base french aku..

valve
 
piston
so far.kereta bese memang aku tak sure beso mana piston or valve dia tapi setakat ni aku pernah tgk piston engine rexton,memang rata - rata same size cam yg kat ligth aircraft ni..
(bapak beso n berat.tu kalau ketuk kepala penyamun  yg rampok barang2 kat rumah Senorita Sarah tu,komfirm mampos!tak mapos pun mesti koma!).
ape daa..banyak benda lain,mencuri jugak yg ko suke.
tahulah ko kat akhirat esok.(eh..emo ler plak!ehehehe..)



kalau turbine engine plak contoh - contoh engine: gas turbine engine, turbojet, turboprop, turboshaft, turbofan.contoh - contoh aircraft jenis ni aderlah seperti boeing,airbus dan jugak concorde.

 
boeing

  
concorde
airbus







ok - ok..cukup dengan introduction pasal kapal - kapal ni..
so..nak citer pasal theory of flight..
aku nak citer macamana kapal terbang ni boleh terbang.
ni yang basic fundamental yer..




sekarang ni ubah sikit base english sebab nak citer pasal part - part and function aircraft ni..

  1. The Fuselage
  • common attachment point for the  other major components,it house a cockpit (tempat pilot n co - pilot operate kapal terbang or base technicalnya flight crews ), and cabin area for passengers or cargo. kalu kapal carry passanger,selalunya cabin area or cargo pit kat lower part of fuselage ni...
      2. The Wing
  • base melayunya aderlah sayap yer tuan - tuan dan puan - puan..
  • letaknya engine kalau kapal terbang yg guna turbine type engine
  • wing ni generate force yg ikut term technicalnyer aderlah "LIFT".klu base nak lagi paham aderlah daya mengangkat.cam elevator tu yg kdng2 kita pggil lift sebab ape?sebab benda tu bawak kita dari bawah ke atas..
  • Wing terbahagi pada 2 jenis surface control :
       Airlerons : extend from about from midpoint of each wing outward to the tip. They move in
                              opposite direction - when one aileron goes up, the other goes down.
                              maksudnya:kalau aileron belah sayap kanan naik,aileron sayap belah kiri
                              mest turun.

       Flaps:         extend outward from the fuselage to the midpoint of each wing.They always
                              move in the same direction,If one flap down,the other must go down too.


kadang - kadang sesetengah kapal beso ade equip dgn spoiler kat bahagian atas wing tuk distrup kelancaran angin and reduce lift.spoiler ni guna dalam membantu kapal terbang time rolling dan jugak sebagai break angin time landing.


       3. Rudder 
  • attach kat belakang vertical stabilizer untuk gerakkan muncung kapal terbang tu ke kiri dan ke kanan.
  • selalunya incoporate dengan penggunaan aileron time nak belokkan kapal.aloor..kona kiri,kona kanan.nak kona baring pun boleh!(ni selalunya pilot Air Asia main kona - kona ni..aku dah pernah terkena.ekekke..)
   
      4. Elevator
  • menda ni attach kat belakang horizontal stabilizer.
  • funginya nak bg hidung/muncung kapal terbang tu dongak atas or ke bawah.(main jongkat jongkit ler plak!!)


      5.  Horizontal and Vertical Stabilizer
  • stationary  and act like the feather on an arrow to steady the aircraft and help you maintain straight path through the air..(nak bg kapal lurus jer sepanjang masa.takde mencong - mencong.)



oklah..tulah je buat masa ni..
as usual..menda ni aderlah autopublish!!

sekian..

1 comment:

  1. wah! kiranye akak bkawan ngan engineer kapal tobang lani yek....huhuhu

    bangga siut!! tp xkesah ko keje apa tp ko ttp kawan akak...muhahaha

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang