Citer Pasal Nak Beranak Nih! | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Mar 25, 2010

Citer Pasal Nak Beranak Nih!

salam guys..
dah bape ari mood nak menulis selalu takdo..
asal petang jer mesti rasa tak bape sihat..
yolah..mak buyung kan dah masuk 9 bulan dah ni..
tunggu ari jo..klu ikut appointment dgn doktor selayang nanti 7hb april.
bile nengok gambo tu...
teringat masa memula bersalin..
even cume c sect,tpi meleleh oo airmata ni bile dengar setot tu melalak..
pastu rasa vangga amat sangat bile si setot rakus gile nyoyot susu badan.
sakit?mestilah.first time.mana tahu sangat.
tapi double sakit bile bius dah bius dah abis,menahan ler ko sakit ngilu tempat operate dgn kasarnya lidah si kecik ni time nyusu.
nak nangis mana satu yerk?!
sakit kena gigit puting oleh dak setot ni or nanes sebab menahan sakit tmpat operate?
ekekkee...
tpi best ape?!pengalam setiap mak ni,cuma Allah jer yg bagi setiap sorang tu special.
rata - rata sama tpi tak serupa.
samalah jugak macam penglaman mengandung.


perbandingan
comparison between pengalaman buntingkan dak setot n adik dia ni..
dari segi persediaan mental n fizikal tu..
rasanya kali ni takdelah aku ikut sangat kerenah bunting.
aku keje cam bese..
takde mengidam yg melampau - lampau.
jarang tak sihat melainkan kalau pulun keje bnyk sangat..
makanya ari yg takde kena jaga lab tu ler aku amik EL.
rasa pening - pening n loya - loya tu..
mmg confirm bp aku naik..
so..dari gi perabih duit gi klinik sedangkan ubatnya aderlah MC dan jugak panadol saje..
better aku cuti kecemasan memandangkan coti last year ade lagi.
tpi jaranglah sgt amik EL.
aku selalu bantai jer gi keje.
cik sam pun dah risau - risau.
nak - nak masa awal2 bunting ni (sampai masuk 5 bulan),aku relax jer gi keje naik motor sendiri.


sensitif
dari segi emosi plak,aku jarang merengek yg bukan - bukan dgn cik sam or merajuk tak pasal - pasal or tak menentu dgn cik sam pregnant kali ni.
time aqil dulu,manjalah..kuat merajuklah..cengenglah..ciweklah..
tapi kali ni selamba jer..
maybe perubahan arus perdana kot?
kdg - kdg ade jugak benda kecik ati dgn cik sam..
tpi selalunya aku nanes dulu pepuas kat dlm bilik or bilik air pastu baru gi kuar n buat mcm takde ape - ape.
aku just assume maybe aku ni penat sgt or tak rasional barang seketika.
normallah tukan?pembawaan budak.
tpi kali ni..aku jdi lebih sensitif dgn sesuatu perkara or issue.
takleh tahan klu ade citer pasal bebudak kena dera ke ape ker..
mmg confirm meleleh airmata..
n jugak jadi ignorance klu ade benda yg remeh - temeh.
tak amik pusing n also aku rasa tak mahu bile aku pregnant ni aku menyusahkan org lain secara tak lansung.
tak suke tol!
selagi boleh tanggung sendiri n buat sendiri..mmg buat sendiri.



heran
baby dah scan byk kali.insyaa Allah, perempuan.
nama pun dah ade..
tpi yg herannya..aku takdelah excited mana pun.
bese - bese jer..
mesti korang rasa cam pelik jerkan?
bukan apenyer..sume mmg excited aku nak brnk nih.
tpinyer..sebab aku memula mmg nak brnk normal..
tpi dek kerna bp aku tu n doc pun dah mention cume 6 jam jer kat laborroom..
aku pasrah jer..
janji anak aku sihat n selamat.
ceasar pun ceasarlah.
tapi lately..asal aku byk berjalan..rasa cam ade benda nak terkuar dari tmpat tu..
adei...
so,bile jalan laju sikit mesti jadi camtu.
n also..muke cam org tak pregnant.
bese - bese jer..
perut jer beso sikit.






pantang
ni muke pas abis pantang 60 hari.
aku sambung lagi sampai setahun (tak mkn ayam n daging)
tengok,dak setot tu membesar bak juara sepanjang 2 bulan aku susukan badan.
2 bulan jer..berat dia dah 6 - 7kilo
yerlah..masa lahir jer dekat 4kilo.
ari2 nyusu selang sejam or sejam stgh..
mahunya badan aku tak kempis bagai?!
tpi itulah..sebab tak thu cara berpantang yg proper tuk org c sect..
aku leh plak ignore bertungku?!
kalau tak..lagi slim fit rasanya.



selamat
bile dihitung - hitung..nebes sebenarnya nak beranak ni..
tpi lagi sekali malas nak pikir..
yg thu dalam pala ni nnti
biarlah sumenya selamat n aman.
yg pasti jugak,nak cium n gomol baby baru nnti mcmana gomol dak setot dulu - dulu!

11 comments:

  1. heheheh.. macam2 ada kan!..

    nampak lebih relax la ye berbanding yg pertama.. tp lam ati nebes tu tetap ade kan!.. :)

    Take good care la ye !

    ReplyDelete
  2. lain erk bila pregnant utk kali ke 2
    bila la turn ena utk merasa kali ke 2 nie

    semoga selamat semuanya ayu :D

    ReplyDelete
  3. Kite pon eksited nak tgk baby baru Ayu..hehe..sibuk tak..=p

    nway, smoga sume selamat n dipermudahkan ye..

    ReplyDelete
  4. moga selamat dan dipermudahkan

    ReplyDelete
  5. x sbr nk tgk muka baby baru ayu...baby girl, bestnya

    ReplyDelete
  6. semoga semua urusan dipermudahkan..aminnnn

    ReplyDelete
  7. wah dah dekat dah. sama la kt. Semoga semuanya selamat & dipermudahkan.

    ReplyDelete
  8. zaman itu sudah berlalu. tunggu anak pulak jadi mak buyung

    ReplyDelete
  9. fuyooooo kurusnye ko ayu.....huhu

    ReplyDelete
  10. rilek ayu..jangan nebes! (ceh cakap aje ntah klw aku nk banak lagi mcm mana la kan ehehheh)

    ReplyDelete
  11. bila kenangkan pengalaman bersalin dulu mmg takut..tang cucuk epidural tu ngilu n sakit yg amat hehehe tapi dah nampak baby depan mata sakit pun ilang....
    semoga segala berjalan dgn lancar k..ok la tu sepasang..setot pun ada kawan bermain...kita ni bila lagi la nk lekat yg 2nd hehehe

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang