FROM JEMAPOH TO MANCHESTER 05 - BAHAN BACAAN AQIL TIME BORING!1 | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Jul 5, 2010

FROM JEMAPOH TO MANCHESTER 05 - BAHAN BACAAN AQIL TIME BORING!1

salam guys..
dalam pukul 2 suku kitaorg  pun bergerak ler nak balik ke kg duta.
sebelum tu,singgah kejap kat petronas solat zohor..
sementara bergilir tunggu org tua siap solat..
aku dok melayan zahraa' then aqil plak main dgn yassin dia.
yup guys..
ade anak org lain,suke tgk kartun gile2..
boleh speaking..
boleh mengira..
tapi anak aku ni taklah secerdik mana..
mengeja pun tak pndai lagi..
mengira pun baru jer lagi..
bercakap pun baru ler ade bunyi - bunyi sikit.
tapi satu jer yg memang sinonim dengan aqil hammam ni.
dia suke tgk astro oasis..
suke mengaji,zikir dan baca yassin.
walaupun takde bunyi..tpi mesti perkataan Allah,Muhammad tu mesti dia akan sebut.
yassin ni pun memang ltk dl kereta selalu.
bile dia boring,memang dia akan belek - belek dan baca.
klu kat umah,selagi mana dia pegang remote,selagi tulah astro oasis tu dia tgk.
dari mula maghrib smpailah ker malam dia tido.
kadang - kadang jadi mak,aku malu sebab anak sendiri byk ingatkan aku.
klu maghrib jgn tgk citer lani..dgr org ngaji ker..zikir ker then smbung ke azan.
klu malam - malam tu,ade masa layan jer rencana - rencan keagamaan yg berlambak - lambak dlm oasis tu.
tpi aku skip jugak sbb nak blogging ler..
tpi tv tu mesti dia yg tengok.
tapi guys..
aku bukan showoff..
memang suke sangat klu ank aku ni betul - betul boleh jadi hafiz atau alim ulama.
tpi dapat ker?!!
kuat ker dia esok?!
cabarannya sangat kuat..
ramai dah tumbang..
nauzubillah..mintak dijauhkan.


memula bukak..


baca bismillah (bunyi bis,bis jerlah.bunyi lain tak berbunyi.)



yassinn..


yasssin lagi sekali


pastu muka cam pelik sebab tak reti!




even perangai dia mmg bikin org lain panas ati dan sebagainya..
tapi tiap - tiap malam aku mesti menangis sbb aku jenis tak boleh nak mesra - mesra dan manja - manja dengan anak - anak.
aku cube jugak bercakap dengan dia,gurau - gurau tpi dia teringat mas 1st time aku start marah - marah dia..
sampai skunk,dia tetap syg dgn org tua even org tua pun ade mrh2 dia.
beza sebenarnya aku dgn org tua.
mrh mcmna sekalipun org tua..org tua ttp lebihkan anak2 tu.
aku..
klu marah,aku masih ttp yg sama.
aku takde ikut sgt kehendak bebudak.


berbalik pada aqil tadi..bila dia dah boring baca yasin tu..dia kaco adik dia..
korang tgk!
sampai muncung mulut zahraa' tu..

elok - elok tido adik dia tu..dah bangun..!!
adei..aqil!aqil!!



#citer pnjng lagi..
nnti citer tmpt yg namanya jemapoh!!

4 comments:

  1. Syukur kepada Allah untuk Aqil... Amin

    ReplyDelete
  2. bagus tu.. galakkan aja..
    kecik2 suka kat buku, lebih lagi buku2 mengaji.... bagus..

    ReplyDelete
  3. kka yong..
    tak pernh pun bg..
    dia yg mtk sendiri.
    maybe sbb sellau tgk bpk dia baca yassin kot?!
    tu yg selalu ingt.

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang