Rezeki..Dalam Bentuk Apa Sekali Pun..Tetap Rezeki.. | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

May 2, 2010

Rezeki..Dalam Bentuk Apa Sekali Pun..Tetap Rezeki..

ape aku nak bebel di petang hari buta panas nih..
takde ape..
sesambil nengok zahraa' tengah layan baik punya tido..
adeii..
memang panas sungguh cuaca kebelakangan ni..
nak - nak kat meru ni..
aku siap mandi tengahari lagi tu..

dapat anak baru..
rezeki bertambh
tanggungjawab bertambah..
masa makin tak cukup..
hmm..thun ni sampai tahun depan memang bukan tahun berjalan tuk kami sekeluarga..
bukan ape..anak kecil ni nak tunggu betul - betul besar and sume imunisasi dia dah banyak yang amik and jugak dia dah tempoh beberapa siri demam n sakit,barulah aku pakat - pakat dengan cik sam nak berjalan - jalan.

bila bercakap pasal rezeki ni..
sume orang mesti paling tidak pun bila menadah tangan mintak dengan Yang Maha Kuasa..
nak dimurahkan rezeki..
dalam erti kata lain..nak kaya and banyak duit.
aku pun ade jgak mintak n selalu mintak..
tapi seiring jugak dengan tu..
hutang pun banyak..
makanya..hasil dari pembacaaan aku yang tak seberapa ni..
aku tukar doa aku..
mintak dijauhkan hutang - hutang dan sekiranya ada hutang,mintak dilapangkan jalan untuk melunaskan utang - utang tu.
banyak kali dah jadi dah..sebab duit..sebab utang,boleh putus saudara.
kawan jadi lawan..yang baik boleh jadi seteru.


tapi..bak orang tua - tua cakap.
bile mintak..biar jelas..biar specifik..
sebab rezeki ni datang dalam berbagai bentuk.
tapikan..kerap jugak orang - orang cam aku ni..
jenuh berusaha..nak tmbah income..
alih - alih dibagi rezeki yang bukan kita nak.
beselah manusia..manakan dapat ape yg dicita - citakan..
selalunya sampai dah frust menonggeng baru DIA nak bagi compare to others yang memang manjang jer murah rezekinya..
apepun..jgn putus asa..
rezeki tu..bila dah dapat..memang tetap rezeki.
mungkin tak besar pada kita tapi pada orang lain itulah rezeki terbesar dalam hidup.








motip: aku saje tulis benda ni sebab ade kucing buta dua - dua belah mata dan cacat anggota mak aku bela kat rumah ni..nama dia putih.kucing betina.takleh beranak sebab takde jantan nak tapi mak aku bela jugak once adik aku dah letak kat rumah nih. mak aku cakap,inilah rezeki long.dia tolong doakan kita sekeluarga bile kita jaga dia nih.insyaa Allah.

No comments:

Post a Comment

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang