Adik - adiku kemalangan.Ape jadi pada mereka. | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Jun 21, 2010

Adik - adiku kemalangan.Ape jadi pada mereka.


salam guys..
some of you guys kalau ade yg dah tahu pasal kisah adik aku yg laki dua org tu kemalangan khamis lepas,sekarang ni depa kat rumah dah.
yang Fatah tu memang confirm tak boleh nak bekerja or angkat barang - barang berat since bahu dia retak.
then yg Ghani plak dapat mc sebulan dari doktor.(tak sekolah ler dia sebulan)


ni fatah and ghani..
muka dua - dua memang selebet n kesakitan.
korang klu ade yg thu n klu belum thu..
fatah ni umpama sayap kanan dan kiri kuarga kitaorg.
dialah yg meniaga kat pasar malam.
dialah jugak yg petik kelapa sawit.
dialah jugak yang tolong uruskan kambing - kambing : ngarit rumput,bagi makan soya,bersihkan kandang.
dan dia jugak yg carikan bahan - bahan bekalan tuk berjual kat pasar malam mcm kelapa muda,pisang,etc.
tu belum masuk lagi kerja - kerja dia nganto adik2 pergi sekolah,anto bapak aku appointment doktor kat spital,menanam pisang,buah betik.
cuma dengan adenya satu kenderaan itulah,motor.
takde kereta,takde van.
cuma motor.dan motornya cuma satu.

bila dia ditimpa kemalangan begini..
sayu dan pilu ati aku.
nak - nak plak aku dah berkahwin,dah ade anak.
mmg rasa diri aku ni sgt - sgt gagal jadi seorang kakak yg sulung sebab tak dapat membantu dari segi kewangan.
bila aku cakap begini dengan bapak aku  dan mak,mereka cuma cakap takpe.sebab aku dulu pun berhabis dan bergolok bergadai sama - sama bantu mak dan bapak membesarkan adik - adik.

mungkin ade yg baca ni beranggapan aku ni terbawa - bawa..
yup..mmg betul aku terbawa - bawa sebab fatah tu sanggup tak sambung persekolahannya sebab nak bg laluan pada kak lang dia dan adik2 yg bawah bersekolah.
tambahan bapak aku tak bekerja,mak pun sama.
mana ade simpanan or harta.
yg ade cume tanah kongsi dengan adik beradik mak buat rumah seorang sebuah.
memang takde sumber pencarian lansung.
mujur ade akmbing tu..
bolehlah buat hidup..tpi bukannya selalu jual gila - gila.
bela cume tuk kecemasan macam sekarang.
tu mujur kambing,kalau tak.ape yg tinggal?!




ni ghani..tangan dia patah dan berselisih.


menurut citer diaorg masa aku balik semalam,fatah dan ghani kena langgar lari dengan keling mabuk.
motor sama motor.berdepan.
keling mabuk tu plak,lepas langgar bukannya nak tolong..dia blah jer mcm tu tinggalkan motor dia.
siap terbalik segala mcm tin tigerbeer laa..ape lagi tin arak dalam bakul motor keling tu pun aku tak thu mmg abis terkeluar. Fatah plak dah terbaring sebab sakit due to retak kat bahu tu rasanya.
ghani plak memang maintain dari kecik jenis tahan sakit,siap tolong fatah bangun even tangan dia sendiri dah patah.tapi y tensennya menurut ghani,dlm tengah sibuk - sibuk org membantu diaorg berdua tu..ade plak sorang pakcik ni dok marah - marahkan si fatah.
siap cakap begini: MACAMMANA KO BAWAK MOTOR NI?!
sedangkan masa tu fatah dah terbaring.
tuk pengetahuan korang,si ghani ni jugak jenis baran.dia sound balik pakcik tua tu.
ape dia sound pun aku tak tnyer lebih lanjut.
yerlah..klu korang tgh kesakitan mcm tu..ade plak makhluk tak menolong tpi cari salah kita,tak ker rasa nak ludah jer muka org tu sebab anggota lain dah sakit,lidah jer yg tak sakit.betul tak?!






ni luka koyak..



ni bahu yg lebam dan retak tu.



lengan yg lebam.



luka - luka lain yg dah kering



ni tangan gahni yg patah.




dalam banyak - banyak tu..memang patah takleh lansung nak bgn n uruskan sendiri.
even mkn pun mak kena suap.
tangan dia mmg abis luka - luka n lebam - lebam.
cuma yg kelakar ghanilah..
"AKU GATALLAH!!CAMNER NAK GARU TANGAN NI?!"
kitaorg sume gelak jerlah sebab tangan dia bersimen n sgt2 gatal.



buat korang..sama -samalah doakan kesejahteraan adik2 aku yg 2 org ni.
dan jugak mudah - mudahan urusan claim insurance dari yg melanggar tu dipermudahkan oleh Allah s.wt.
semalam jugak runner/agent dari company lawyer tuk uruskan benda ni dtg rumah.
semoga Allah permudahkan segala urusan tu.





5 comments:

  1. moga cepat sembuh buat adik tu yeh!..

    ReplyDelete
  2. la sengalnya pakcik tu..mmg patut ludah jek..heeh..

    bodo pnya keling..dh la mabuk..elok dia je mampus..ish emosi aku

    ReplyDelete
  3. aduhai ngerinya aku tengok.moga dia berdua cepat sembuh lah dan semoga urusan dipermudahkan.Amin!

    ReplyDelete
  4. x guna puny akeling mabuk..hope adik2 ayu cpt sembuh..besar jasa diorang kat famili ayu kan..

    ReplyDelete
  5. sian adik2 u- insyaAllah semua di permudahkan

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang