Korang Nak marah ker,nak dendam ker,nak gaduh ker..buatlah.tpi yg satu itu jgn dimintak dan jgn disebut. | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Jun 28, 2010

Korang Nak marah ker,nak dendam ker,nak gaduh ker..buatlah.tpi yg satu itu jgn dimintak dan jgn disebut.

salam guys..
rasanya korang pahamkan maksud aku.
sana sini citer psl benda ni..
baik dari kes azrinaz dgn sultan brunei tu,kes anne dgn wafi then yg paling latest maya dgn laki dia.

penceraian bukanlah suatu yg baik.
sume pihak akan terkesan.
terutamanya anak - anak.
cuba korang tanyalah,mana - mana anak sekalipun
ape diaorg suke mak bapak diaorg bercerai?
cubalah tanya mana - mana pasangan yg bercerai tu..
ape diaorg suke bercerai?
cubalah orang selam hati org yg diceraikan..
ape salah dan dosa diaorg diceraikan?
apetah lagi org yg menceraikan..
secara sengaja atau tidak..

memang kita ni yg baca,yg mendengar dan yg menulis..
suke beno tgk org tu jdi gitu.
asal artis jer mmg laju jer nak thu.

aku..
bila baca mcmni..
terkejut sudahlah pasti
yerlah..org lain ckp,ingtkan happy rupanya..
tpi bg aku..
rumahtangga mana yg tak pernah bergelora?!
dari segi financialnya ker..
dari segi emosinya ker..
baik kedua - duanya.
lidah mana yg tak tergigit?

betul,betul..
sape yg suke bercerai..
nak - nak bile dah buat kenduri beso - beso..
majlis beso - beso.
utangnya pun beso - beso.
alih - alih bile dah bercerai..utang tak setel lagi.

cuba kaji balik kenapa kita nak kawin..
ko kawin sbb laki ko kaya?byk duit n harta?hensem?!ke sbb dia warak?
atau mmg yg ngenyam nak kawin dah..
atau ape?!
semuanya bergantung dgn niat..
klu niat kau baik dlm membina masjid ni..
aman damai segalanya dan klu ade halangan,mudah jer selesai.
-lain kali klu gi kursus nikah,jgn tido.belajo n dengar.nak2 bab bersuci.

selalunya..
bila salah seorang dah faul,
yg sorang lagi kenalah belajo nak menceriakan balik.
kena berkorban,terseksa merana derita sengsara pun kenalah buat.
dah berkahwin itu menuntut pengorbanan.
masa,jiwa,raga duit apetahlagi.

mmg lumrah klu lelaki terutamanya..
dah kureng dgn bini (kitalah semestinya)
kenalah phm jugak..
tak pyh nak jauh2 amik contoh..
mcm aku sndirilah..
mmg dah suam2 kuku bile dah anak 2 ni.
nak2 aku dgn dia adelah member!
ok yer..bukan falling in over pndang pertama or atau jumpa sbb kwn kenal2..
mmg member..
jdi,bile aku tingin nak feeling romantik..org tua jdi segan.
dan sebaliknya.
udahnya bile dah tua2 gini,nak tngkap cintan n jiwang,mmg makan hati.
ape aku buat pastu?
kulayan FB ker..blogging ker..
takpun ku masak..belajar memasak.
sekalipun kena gelak gile - gile punyer gelak dan takde support yg jitu dan padu dari org tua (baru - baru ni ler dia cam sokong sikit tpi byk kali sebelum ni bwk rebah)
buat jerlah..
janji ko tak tertekan dgn sikap pasangan.
paling tidak pun..dia sekurang2nya akan bertanya dek kerana pelik.
- tu dah kira prihatin le jugak tu.


yer..bile kita tertekan dlm situasi rumahtangga kita..silalah cari sesuatu utk meyimpangkannya..
klu tak pndai apepun..
silalah baca Al Quran buat penenang jiwa.
solat ker..


ade plak yg diuji dgn macam2..
laki dia penagih
laki dia kaki liwat
laki dia lebihkan kuarga dia takde lebihkan kuarga kita
laki dia klu beli brg,pikir seronok sndiri..
tak pernh ingt pada anak2 dan kita..
bermacam seribu satu mcm dugaan.
itulah namanya dugaan berkahwin.
kita belajar jdi manusia..
sebegitu jugaklah jerih payah mak bapak kita membesarkan kita.

masa aku nak kawin..
dan masa aku dlm awal2 alam perkahwinan (even bpk aku suka gasak kami laki bini seolah2 nak kami berdua bercerai tpi hakikatnya tidak sbb itu mmg style dia suke caca marbakan hidup anak2 biar jadi org!)
bapak aku selalu cakap:
ko nak dendam,ko nak musuh,nak gaduh nak perang laki bini,korang buatlah.
tapi yg satu itu jgn disebut.
jgn dimintak.
jgn saling cabar mencabar bile bergaduh.
tpi jgn ckp aku yg menggalakkan korang bergaduh laki bini.
maksud aku klu bergaduh ler..
tpi kali ni gaduh ganas,kendian gaduh tu lembut - lembut sikit.
dan jgn lama2..
buat dosa sbb korang bergaduh tu pun dah berdosa.



tutup dah citer cerai2 nih..
aku doakan baik kwn2 aku ker.
kawan2 blogger aku ni yg ramai2 ni yg dah kwin..nak kwin dan baru kwin..
aku doakan semoga korang suami isteri jdi penyabar dalam melayari bahtera perkahwinan.
takde sebut2 benda2 cerai berai ni lagi dah ..
nauzubillah.
mintak dijauhkan sekali lagi klu dah pernh kena
dah mintak jgn kena walaupun sekali!





#mula2 dulu aku nak jdi bini yg lembut dan romantik tpi bile dah halfway,cancel!!
aku malas nak jdi gitu.
takde maknanya.
baik jadi bini sahaja.
erkk..tak same ker?ke tak serupa?!
ape2 jerlah!!

2 comments:

  1. penat betul aku baca coretan ini.. hahaha... mmg betull mesti orang yang bercerai tu sedih kan? nauzubillah..

    ReplyDelete
  2. jangan tanya perasaan aku bile bc n3 ko nie!!!!
    sbb aku xsekuat seperti yg dilihat!!!

    ReplyDelete

komen jer...

Para Sarip and Saripah Janjang