Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Showing posts with label Ayam Bakar. Show all posts
Showing posts with label Ayam Bakar. Show all posts

Feb 8, 2019

Resepi Ayam Bakar ala - ala janji ade!

Salam Alaik
Bersiaran lagi hari ini
Jumaat Barokah
ramai orang masih cuti lagi.
kot?
inikan raya.

oklah.
ini hari mahu kongsi resepi ayam bakar sejenis campak - campak je mesti jadi.
janji duitnya ade.
ahhaha malu apa bossku?!




 inilah rupa si ayam sebelum kena solek

bahan - bahan:

ayam 1 ekor.dibersihkan isinya.
2 biji lemon, dihiris ikut suka
3 batang lobak merah. dipotong memanjang
2 biji kentang, potong dadu
serbuk lada hitam 3 sudu besar
serbuk lada putih 3 sudu besar
mixed herbs 2 sudu besar
serbuk paprika 1 sudu besar
serbuk pati ayam knorr 1 sudu besar
halia 2 inci. dicincang halus
mentega 1 buku
bawang putih 5 ulas
garam 1 sudu kecil
gula 2 sudu besar




 cara - cara:

gaulkan ayam dengan kesemua bahan - bahan tadi
perap selama 1 - 2 jam. 
nak lagi sedap perap semalaman.





lepas dah perap
bakar la selama 45 minit ke 1 jam
pada suhu 180 - 200 degree celcius
bergantung dengan size ayam anda.

selamat mencuba.


Apr 6, 2015

Salam Senin : Saya Suka Masak Lor : Chicken Chop Ala Satay / Ayam Bakar Ala Satay




Chicken Chop ala Satay
yang ni lawak sebabnya:

Pergi NSK nak beli lidi satay
Sekali Lidi Satay Mahallllllllll..
cancel buat satay cucuk..
buat yang ala - ala chicken chop sudah!






Meh - Meh Resepi meh


ayam chicken chop 3 keping : cuci bersih - bersih arr

bawang putih 1 1/2 bunjut : kisar

bawang merah kecik  5 - 6 ulas : kisar

Halia  1 inci : kisar

Lengkuas  1/2 inci : kisar

Serai 3 - 4 batang : kisar

Serbuk kunyit : ikut suka

Garam dan gula : ikut suka



Caranya :


peram ayam dengan kesemua bahan tadi. minimum 30 min.nak lagi sedap 24jam

lepas tu bolehlah dibakar atau digoreng dengan sedikit minyak ikut suka korang

Sep 18, 2013

Resepi Ayam Bakar Iceboxrivet Style : Langkah Demi Langkah


As being promise...
nak share 1 lagi resepi mudah dapur sekangkang kera makcik yang tak bape beso ni la
ahahhaha..
ape adehalkan?
rumah sewa ka..tak rumah sewa ka..
dapur besar ka..dapur kecik ka..
janji ko masak.kan?!
ehehhe..

lai lai...
resepi ni banyak kali dah aku buat
as tukang masak yang tak sama mcm baker..
seme agak2 dan main campak2.
ko jangan plak buat pangai tak senonoh buat resepi campak2 time bako cake or beskut.
silap gaya mmg confirm kena campak seme tu dalam tong sampah sebab tak jadi.
hihihih...


Resepi Ayam Bakar Iceboxrivet Style
Bahan - Bahan:
1 ekor ayam.sederhana besar.
jangan kecik sangat nanti bila lepas bako alahai mcm size anak ayam or ayam jantan baru lepas baligh.
bersihkan segala mak nenek dia dalam tu.kalau tak nanti bila dah lepas bako, menjejeh - jejeh air kaler kelabu and hitam dek tak bersihkan segala pedu, maras kat dinding tu.


1 sudu besar sos tiram berperisa ayam (yang biasa pun ok.janji soso tiram sbb masin)
2 sudu besar mixed herbs (yg dry pun boleh kalau takde yang fresh)
1 biji lemon
1 sudu besar lada hitam kasar
10 - 12 ulas bawang putih (dititik sahaja.tak payah mayang)
4 sudu besar gula
2 sudu besar serbuk stok ayam



Cara - caranya:
Gaulkan stok ayam pada bahagian dalam dan luar ayam


Masukkan mixed herbs dan lada hitam dan gaul rata - rata


Campurkan sos tiram, gula dan bawang putih pada bahagian dalam dan luar ayam.
Pada permukaan dalam kulit di bahagian dada, sumbatkan bawang putih sedikit
Begitu juga di bahagian dalam ayam


Potong lemon dan perahkan serta tinggal sebahagian di dalam ayam
Manakala sebahagian lagi hiris nipis - nipis dan tabur di bahagian luar



Peramkan ayam selama 1 jam dan kemudiannya bakar pada suhu 190 degree celsius selama 1 jam
Setiap 30 minit.Balikkan permukaan ayam dan cucuk pada sendi - sendi ayam untuk memastikannya telah masak atau tidak.
Sekiranya belum. Tambah lagi waktu memasak selama 20 minit


Siap!!
*Untuk mendapatkan kulit ayam bakar yang perang, boleh glazekan dengan sedikit madu



Enak dimakan bersama kentang putar buatan sendiri.



Selamat Mencuba!



Hari 1 Malaysia Kami Makan Ayam!(Ayam dah naik rega, mari kita bela ayam beramai - ramai atas atap rumah!)

 Ari senin punya citer la kan..
sila ngences tahap dewa ye kengkawan..
jangan suruh pos sudah  ler..
ayam bakar memang sedap
bukan susah pun nak buat
modal pun tak banyak mana..
dari amik kunci keta, gi KR or Nando's tgh2 ari buta time2 cuti ni.
silap gaya..sangkut jammed, dapat ayam kecik, makan tak puas lepas tu pakat2 bengang sebab tax pun naik.
oppss...
kesitu plak aku melalut
owh ye,ni pengakuan jujur ikhlas dari penggemar ayam tegar mcm aku tapi tak berduit sangat.
kami memang dah kurang makan ayam lepas ayam naik rega.
juling bijik mata kejap
huhuhuh...
bertukar makan ikan la ari2.ari cuti or ari2 tetentu je mkn ayam sbb klu mkn nasi ayam mesti ade ayamkan?!
aahahahaha
apepun..makan ayam ke, udang ke, ikan ke.seme rezeki dari Allah
nak bela ayam kat atap rumah.mati karang ayam tu dek kena phobia ketinggian
tapikan pernh dgr tak kambing tinggal kat pokok?!
ni kesah benar tau!!



ni la kami hidang time makan masa hari cuti 1 malaysia tu
huhuhuuhuuh
buat mash potato sikit je
tau2 orang umah menambah2 makan
dia bangsa jenis
takdenya nak puji kami masak sedap ke tak
janji licin pinggan dia tu..kira dah baiklah tu
aahhahaha...

nak resepi?!
petang2 sikit  la ye..
bersusun entry nak buat ni..
tu belum lagi jenguk blog korang..
lama tak nyinggah


Apr 18, 2013

Resepi Dari Regina Si Pemanggang Ajaib: Lemon Rosemary Grill Drumstick


salam guys..
recent recipe request by NANA

resepi ni simple je
since aku ni mmg sendiri jugak makanan bergrill and bako2.
contohnya macam satay..
ayam bako.
lamb chop..kambing panggang...
huhuhuuhh...

here 's the recipe..
invented la kengkononya dari aku!
ahahahha...


5 pieces drumstick
1 tablespoon ginger powder
1 tablespoon dry rosemary
5 garlics.smoke 1st if you can.the more juice and more aromatic it will be.if impossible.just crush it and rub over the drumstick
salt and sugar for taste.*ni suke korang la,nak masin,nak manis
1 lemon.squeeze to get the juice

gaul seme bahan sampai sebati..
peram at least 1 hours.better if overnight
panaskan pemanggang ajaib..
browning each side 2 -3 minit
continue masak dan terbalik2kan ayam tu 
then you go!!

senang la kot?!
cer cuba..
nnti boleh bagi komen............

Apr 17, 2013

Update Tempahan Customer

Lemon Rosemary Baked Chicken
= Nafira (shah alam)
= Era (Bangi)
= Adlin Mama3k (Cheras)
= Kak Salwa / Kak Siti Al Izzah (Cheras)
= Farra Dhelina (Telok Datok)
= Amiza (Seremban)
= Siti Sal (IIUM)
= Kak Basyah (IIUM)
*nnti update testimoni



mini pavlova 15 pcs
order by kak watie IIUM


order up dari Siti from Ampang
Red Velvet Cake
size 9 inch


order up dari Ain, Shah Alam
deliver to taman samudera, batu caves.
Red Velvet Cake
size 9 inch


*kalau sape - sape nak order..
*boleh pm aku kat fb or email kat iceboxrivet@gmail.com
*mekasih buat yg order.
*alhamdulillah...rezeki anak - anak dipanjang dan dimurahkan sepanjang bulan ni.
*zakat jagan lupa bayar tau!!
*noted!




Apr 3, 2013

Tempahan Dibuka Sekarang :Mixed Herbs Chicken dan Rosemary Lemon Chicken



Salam Guys..
Another product bau dari kedai cake daku..
ayam bako..
buat masa ni ade 2 jenis dahulu
nak introduce BBQ wrap tkut takde sambutan..
owh ye.
Hari ahad ni ade penghantaran ke bangi (pick up point tol bangi)
- sape - sape nak boleh order...

Mixed Herb Baked Chicken
RM20
percuma sepack coleslaw

Rosemary Lemon Chicken
RM20
percuma sepack coleslaw


*tidak termasuk harga penghantaran
*order melebihi 3 ekor ayam, percuma lagi sepack mushroom soup atau mash potato
* place order 2 hari sebelum
Berminat?!
Sila sms saya : 0122415873 
whatss app (sebelah malam sahaja)
email: iceboxrivet@gmail.com



Para Sarip and Saripah Janjang