Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Showing posts with label Tempahan Cake. Show all posts
Showing posts with label Tempahan Cake. Show all posts

Dec 21, 2015

Tempahan Cake Hujung Tahun : Kerja Part time sebagai pembuat cake! (Banana Caramel Cake With Caramelized Banana, Salted Caramel and Dulce De Leche + Snowcheese Cake)


Bismillah...
Salam guys..
Lama sebenarnya tak amik order tahun ni.
dulu rajin juak amik tempahan dan rajin cari tempahan.
Masa tu biasalah mana - mana keluarga ada sedikit kesulitan kewangan, mungkin jugak waktu itu lebih kepada nak mencari duit untuk mencukupkan keperluan asas.
Bukan nak kata sekarang dah bebas kewangan tapi lebih kepada nak mengasah skill dan juga lebih kepada minat.

Minggu lepas, dapat tempahan dari kawan baik dan jugak kawan blogger.
Terima Kasih Kak Hanim Mansor untuk tempahan cake Snowcheese Cake tu.
Ingat - ingat lupa skill nak buat sponge cake tu sebab dah terlalu lama tak membuat.

a.k.a Ada KiSah AkU

ni blog Kak Hanim..jemput singgah kalau nak berkenalan dengan Kak Hanim


Kemudian penuhkan permintaan Kawan Blogger Falsya Anuar
Falsya Soul
 jemput singgah blog Falsya.

Speaking of witch.. Falsya ni kawan pada Nana (Fauzana) blogger lagi sorang yang memang kawan baik dengan kami masa awal - awal berblogging dulu. Jadi, sedang eloklah la kan berkawan dengan kawan kepada kawan baik.ehehe...

Pasal cake ni, asalnya  buat sebab sesaje nak makan sendiri.
siap updte je dalam fb kalau ade sape - sape nak resepi.
dalam blog pun dah pernah update rasanya.

dipendekkan cerita, Falsya pun order dari kami dan kami dapat siapkan dengan sebaik - baiknya
Alhamdulillah...
Banana Caramel Cake With Caramelized Banana, Salted Caramel, Caramel Buttercream and Dulce De Leche.
Dengar macam banyak?! memang pun..
Cake dia Banana Cinnamon base. tapi cinnamon light - light je.
atas buh salted caramel..(homemade);
caramelized banana (yg ni pun homemade dan paling suke sebab guna brown sugar).. makan atas bun/roti/pretzel pun sedap sangat...nak - nak kalau french toast.;
Dulce de leche ni pun homemade and titik - titikkan  atas frosting tu and also dalam buttercream.dan jugak layerkan pada setiap lapisan cake.

pendek kata, cake ni macam baby kamilah sebab luar dah dalam kami sukakannya.
pernah try guna frosting fresh cream tapi macam tak kena dengan rasa cinnamon pada cake tu


apepun..
terima kasih banyak - banyak pada yang order.
alhamdulillah dapat tambah duit beli kasut sekolah abang long.
nak - nak time ekonomi mcm ni..
memang sesen sangat - sangat berharga.




May 30, 2014

Devil's Chocolate Cake or Devil's Food Cake?!!



Salam jumaat Guys..
Semoga dirahmati Allah selalu.
Semoga kehidupan kalian indah - indah belaka setiap hari

Devil Chocolate Cake or Origin from Devil's Food Cake
Huhuhuhu..
devil sungguhkan nama dia
the different between moist chocolate cake dengan yang ini
sama..moist but this one airy and light sikit kot?!
cuma tekturnya mestilah seiring dengan Red Velvet Cake
tapi jangan tersilap makan  red velvet yang kering tu.
sebab korang takkkan rasa apa - ape sebab kering..
so far resepi yang terbaik untuk red velvet pernah kami cuba adalah resepi dari Bobby Flay dalam Throwndown Red Velvet Cake
and of course kalau main ingredient dalam red velvet tentulah buttermilk atau yogurt.
dalam resepi devil chocolate cake ni plak, sour cream.
and of course la substitution to all buttermilk = yogurt, sour cream or homemade buttermilk.

kalau nak cerita pasal pembuatan cake, kalau kami la
sehari suntuk pun tak akan habis.
huuhu..
kalau dah minat kan.

oh ye.
cake di atas ni tempahan dari biras kami untuk birthday anak dia
so, sapa - sapa berminat nak beli
boleh la..
yang dalam gamabr ni size 9 inch
3 layer...
dengan hazelnut chocolate frosting

biras kami kata dah macam rasa indulgence cake SR tapi ada bit pinch of bitter dari dark chocolate
*itu signifikasi devil chocolate cake..
mesti ada pahit - pahit, manis - manis sikit
resepi Devil Chocolate Cake di atas ni dari Martha Stewart





Apr 23, 2014

Butterscotch Cake and Chewy Cocoa Brownies

Salam guys..
Minggu ni penuh saje dengan dengan resepi, dengan entry
ehehehe..
masuk blog kami memang penuh dengan gambar makanan, cerita pasal anak - anak, cerita pasal adik beradik kami, citer pasal bisnes cake kami, cerita pasal bisnes kambing golek and catering family kami
Nak cerita pasal melancong, ade rezeki setahun sekali ada la citer kami gi jenjalan ke mana - mana
kalau takde rezeki, balik - balik citer makanan.
Paling kuat pun ade la terselit sebutir dua butir citer kami gi tempat makan best - best sikit
bukan xnak update sangat sebab memang kami rajin masak dirumah..dan keduanya sebab selalu sangat makan kat luar, duitnya pun cepat susut.
ahahahaha...
nak - nak dengan kegawatan ekonomi yang tak bape nak stabil ni..
dah ade kerja pun kena buat bisnes jual cake sikit - sikit
dapat la tampung mana yang patut dan tak patut
satu lagi, kami dari asalnya keluarga melarat.
jadi, nak makan di luar adalah aktiviti yang sangat jarang kami lakukan.
tapi tak tahulah esok dah tua, badan - badan dah tak larat..
bolehla mintak anak - anak belanja makan sedap sebulan sekali
insyaa Allah.amin
jadi mak ni tak banyak mintak pada anak -anak.
jangan derhaka , jangan sombong, jangan membazir
sudah..
selebihnya..itu rezeki dari Allah.
nak cantik, nak pandai, nak kaya
janji usaha.abis usaha kalau tak dapat.tu semua kerja Allah

Ish ish ish..
banyak nau daku membebel...
moh la layan gambo cake dari kedai cake alam maya kami ni sedas dua
pada sesiapa yang tingin - tingin nak order
dialu - alukan..

#pecanbutterscocthcake
hat ni memang sepenuh jiwa raga membuatnya
frosting guna caramel butter-cream frosting
sauce nya plak buat caramel sauce
size 10 inch



hat hitam manis ni chewy brownies
size 10 inch jugak
drizzle dgn salted caramel sauce
bawk masa friday talk kulliyyah

alhamdulillah..
Allah beri kelapangan sedikit dalam kesusahan..
minta nak order?!
email kami iceboxrivet@gmail.com




Dec 12, 2013

Blueberry Cheesecake Yang Fresh Meresh!!


Salam Guys..
Finally and finally..
dapat la bersiaran balik even sedang tak berapa nak sihat semula ni...
haih..kami memang tak boleh minum ais
sakit tekak melanda...
aiskan ade salmonella..

Hari ni nak citer ape ye?!
saje nak cerita pasal update order dari customer..
alhamdulillah..
selepas menang 1st runner up dalam satu pertandingan menghias cake baru - baru ni..
aura - aura postif tu makin bertambah dan makin banyak jugak order cake yang diterima..
syukur...
rezeki anak - anak semestinya..


buah strawberry fresh..
huhuuh...berbulu  - bulu jugak ye menda alah ni..


pakcik beri hitam...
sedap kalau  kena teknik buat jem,pergh..
berkeping - keping roti boleh makan..



buah kiwi..masam - masam..
kalau buat pavlova beso..confirm dah kena ramas - ramas...


ni la hasilnya cake blueberry cheesecake
lepas dah sejukkan...
tu yang bercapuk - capuk sikit cake boardnya..
sejuk punya pasal...
owh ye..kami tak jual yang non bake since kami sangat takut dengan bacteria transfers..
even ice cream pun reluctant nak makan sebab kebanyakkan ice guna raw egg or egg powder..
perut yang tak bape sihat ade gastic mcm kami ni
memang la avoid bahan- bahan tu
so, cheesecake yang kami jual semua jenis dibakar dan disejukkan selama 4jam ke 8jam sebelum dihidang


base dia kami guna biskut tiger je..
gaul dengan unsalted butter...
kadang - kadang tak paham juga dengan orang yang buat sambil lewa...
guna biskut mayat bawah dia lepas tu charge gile - gile..
haih..
niaga tak ikhlas tu
tapi korang jangan tak tahu
ramai je kat luar tu..buat malas tapi nak niaga...
lepas tu dok curi gambar orang  lain then proclaimed gambo produk dia
contoh mcm popia ketam mamalyna si ejan tu..
Masitah Mas punya cheesecake leleh..
sabo jelah...

Final Product! Tara!!
siap sudah...


* masih lagi asah skill menghias ni sikit2..
*semoga istiqamah selalu dalam minat ni..amin..

Jul 5, 2013

Biskut Sarang Semut dan Neapolitan Heart

Salam jumaat guys..
alhamdulillah..
rezeki nk masuk ramadhan..
2 bekas Biskut Neapolitan Heart dan Biskut Sarang Semut
Tempahan dari seorang staff kat Engineering UIA ni..


Neapolitan Heart:
biskut ni ala - ala warna warni
datang dengan 2 perisa..
blueberry / strawberry
sebekas RM22/50pcs



Biskut Sarang Semut
RM24/50pcs



Apr 29, 2013

Hapdate La Sangatnya Dari Tukang Bako Cake ni Weih!!


Salam Guys..
Happy Senin..
Feeling2 blue ka?!!
xde pekdahnya...
mek?!xde citer best kot minggu ni lagi tuk esok..
tak thulah ank update citer laki mak masuk utan aritu...
nanti2lah..



marble rainbow cake..
ari rabu minggu lepas..
siap coti tuk siapkan order customer..


tara..
sudah siap!!
tak semenggah betul...


ni namanya main sepah - sepah ye anak - anak..
pelan - pelan and sikit - sikit aku beli tool tuk baking..


lepas tu dah siap..
jadilah begini..
cake kembang sungguh tuk Dak Ara punya besday celebration kat sekolah..


tu ari rabu punya citer
ari khamis malam jumaat plak
lepas pung pang pung masak lauk makan malam..
sambil - sambil tu dok baking cake ni seketul - seketul..

Red Velvet Cake size 9 inch
with cream cheese frosting...


lepas tu dok siapkan RVC in jar plak..
mata dah kedip - kedip nak terkulai pala ni pun ade..
huuhuuhh...masa dok tulis atas cake tu pun aku sikit lagi nak jatuh muka atas cake
huhuuhuh.sadis..sadis...


*minggu ni adelah minggu sayup - sayup sbb ade appointment ara kat spital KL dengan nikah adik lelaki aku.
*lepas tu mengundi plak!!korang undi kat mana?!
*minggu depannya kenduri belah aku plak kat meru.nanti aku buat jemputan ye...






Jan 3, 2013

Tempahan RED VELVET CAKE (BOBBY FLAY RECIPE) dari Suziana



salam guys..
3rd day of new years.
ape azam tahun korang tahun nih?!
KPI tahun2 sudah tercapaikah?!
harap - harap tahun ni menjanjikan yang terbaik dalam kehidupan..

22hb disember 2012
siapkan tempahan dari kawan sekolah menengah dulu
red velvet cake
berat 2kg +
3 layers
tapi ikut tuan punya order.
next time buat 2 layers je sbb anak - anak abis kaut buah and coklat je.
ehehhee...
tima kasih sebab order ye.
Puan Suziana ni pun blogger jugak
http://suzie-dalamhatiadataman.blogspot.com
jenguk - jenguk la ye.

sape - sape nak order boleh whatsapp or pm kat facebook ye.


Jan 1, 2013

Happy New Year 2013..Rainbow Cake In The House!!

Selamat tahun baru guys..
semoga yang dimpikan dan diusahakan menjadi kenyataan
rainbow cake..
tempahan dari kawan sekampung la kot?!
kecik rajin gaduh dulu.
huhuuh.
dah tua2 ni takdan la nak gaduh2..
thank you Encik Ramdan..
belikan tuk orang rumah beliau yang tengah mengidam..
berat 2kg plus..

*haku klu jual cake memang la 2kg lebih.tak pernh kurang.
*cake aku jenis moist and berat la..
*tak reti nak buat yang ringan2 tu...
*as usual..sape mahu order boleh tengok kat sidebar ni..

Jul 19, 2012

Tempahan Rainbow Cake Dari Blogger Syanasaid

salam guys..

last saturday siapkan order dari blogger Syanasaid tuk anak bujang beliau: Syamil Iman..
tapi cabarannya...
suhu dapur sangat - sangatlah tinggi
batter cake cepat sejat
abis seme buttercream aku cair sangat - sangat..
hadoyai...
tapi apepun,berjaya disiapkan..
Alhamdulillah...

tengok muka aku,frust giler sbb buat cake tak menepati piawaian biasa..
apepun,happy dapat jumpa syana ni..
kat blog muka lain
kat fb muka lain
bila jumpa depan muka pun lain.
size?hohhoh!size S!
korang tgklah,aku 4 kali beso dari dia!!
tima kasih la sebab order dgn aku ye.


*pada sape - sape nak order,boleh calling2 aku la ye..



Para Sarip and Saripah Janjang