Kisah 2 Hari Hari Malaysia 2022 : Part 2 - Mari Kita Buat Chili Oil!! | Iceboxrivet

GI JOE and GI JANE

GI JOE and GI JANE

Para Janjang

Home Kitchen Bakery

Sep 21, 2022

Kisah 2 Hari Hari Malaysia 2022 : Part 2 - Mari Kita Buat Chili Oil!!


Gara - garan terkecur liur tengok Dianxi selalu buat mee ke, mee sup dia ke guna chili oil.
kita pun buatlah.
cari kat resepi dalam internet je.
bahan - bahan pun tak susah mana.


1/2 cawan chili flakes - ade orang buat 1 cawan,kami tak tahan pedas. so separuh jelah
10 ulas bawang putih - hiris atau cincang ikut suka
1 inci halia - hiris or cincang ikut suka
1 kiub ayam
garam gula
minyak masak 1 cawan


cara - cara:
satukan semua bahan kecuali minyak
panaskan minyak dan tuang dalam adunan tadi.
siap dihidang.


senangkan?
chili oil ni buat buat dipping dumpling, cucur, popia.
kalau tuk mee ke/ meehon ke/kuey teow ke/ bakso ke.. boleh campur dalma sup tuk perisa. kalau pedas. tambah je kicap sikit dalam sup tu/
perghh
boleh terbalik meja kalau makan.

ahahah.
selamat mencuba.



 

2 comments:

mummy_ayu said...

senang je pun.. tapi aku spesis x makan pedas sgt. cili sos mc'd pun bagi aku pedas dah.. he he he...

Ammi said...

Ammi dari haritu nak buat tapi takda botol kaca. Alasankan? Boleh je curah minyak kat mangkuk tapi malasnya nak salin2 nanti. Alasan lagi. Hmmmm

Para Sarip and Saripah Janjang